Kategorier
Artikeltips

Låt jobbet betala för din Facebook

Som privatpersoner har vi ett val att bestämma oss om vi vill använda sociala medier. På jobbet har vi dock inte alltid detta val. Som kommunikatör eller i många andra yrken där sociala medier spelar en roll kan vi inte alltid välja bort att använda eller ha en profil på sociala medier. […] I dagsläget betalar vi för detta verktyg själva, med vår data och vår uppmärksamhet. I samband med betalversionernas uppstart var det förvånansvärt få arbetsplatser som diskuterade om inte arbetsgivaren ska stå för kostnaden av tjänsternas betalversioner. Ta striden för din data. Det är din privatsfär.

Länk: Digitala arkivarien Larissa Borck skriver bra i Magasin K.
Kommentar:

Många är de arbetsgivare som tagit för givet att de anställda ska använda sina personliga konton (och sin personliga data) för att hantera även jobbets sociala medier-användning. Att snubbla över meddelanden på arbetsgivarens facebook- och instagramkonton på lördagskvällar i tv-soffan har blivit en livsstil för kommunikatörer. Men den här gränslösheten har numera fått ett pris. Nämligen 149 kronor i månaden. Ett minimum att arbetsgivaren står för detta. /JL

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *